behandelproces

Enkele veel gestelde vragen over het behandelproces bij Ambiq.
Ambiq geeft antwoord.
 

Wat is de intake?

Zodra je bij ons bent aangemeld, komen we bij je thuis voor een gesprek: de intake. We horen regelmatig van mensen die bij ons komen, dat het moeilijk is om hulp te vragen. Wij willen dat zo gemakkelijk mogelijk maken, door snel voor je klaar te staan. We nemen je serieus en gaan samen kijken hoe we je het beste kunnen helpen.
 

Wat bespreken we bij de intake?

Bij de intake vertel jij waar je moeite mee hebt. We bieden jou de hulp waar je om vraagt, dus jij bepaalt. Als duidelijk is waar we je mee gaan helpen, spreken we af hoe lang we je gaan helpen. Het is de bedoeling dat we er tijdelijk voor je zijn en dat je daarna zelf weer verder kunt.
 

Krijg ik direct hulp van jullie?

Als er een plaatsingsmogelijkheid is voor de behandeling of begeleiding die jij nodig hebt, dan kunnen we meteen beginnen. Soms kan dat niet meteen en dan helpen we je alvast met tips en advies, totdat jouw zorgpad begint.
 

Wat is een zorgpad?

Jouw zorgpad bestaat uit de behandelvormen en/of begeleiding die je van ons krijgt. Elk zorgpad is persoonlijk en past bij de hulp die jij nodig hebt.
Tijdens je behandeling en/of begeleiding bespreek je regelmatig met je persoonlijk begeleider hoe het met je gaat. Op basis daarvan kunnen we jouw zorgpad aanpassen.
 

Wat is ambulante hulpverlening?

Ambulant betekent dat je gewoon thuis blijft wonen en dat we jou daar helpen. Je komt dus niet tijdelijk bij ons wonen. We bieden je ambulante ondersteuning waar je wilt, dus dat kan ook op school zijn of ergens anders.
Ambulante hulpverlening gebeurt door een van onze ambulant medewerkers. Voordat de hulp begint, spreken we af: hoe vaak de hulpverlener bij je komt, hoe hij of zij jou gaat helpen en hoe je contact kunt opnemen.
 

Wat is een behandelgroep?

Als je tijdelijk niet thuis kunt wonen, kun je terecht bij een van onze behandelgroepen. Je verblijft dan tijdelijk samen met andere mensen van jouw leeftijd in een woning van Ambiq.
 

Wat is het behandelplan?

Je krijgt een persoonlijk behandelplan van ons. Dat kan op papier zijn en/of digitaal in het online hulpverleningsprogramma Jouw Omgeving. In jouw behandelplan staat wat je met onze hulp wilt bereiken en welke ondersteuning wij je daarbij bieden.
 

Hoe lang helpen jullie me?

Onze ondersteuning is meestal tijdelijk. We zijn er voor je totdat je weer zelfstandig verder kunt. Daarbij zeggen we altijd: zo zelfstandig mogelijk. Je kunt zo lang als nodig op onze hulp vertrouwen.
We beginnen met een observatieperiode. In die periode werk jij aan de doelen die je wilt bereiken. Na de observatieperiode kijken we hoe ver je bent gekomen en wat er nog moet gebeuren. Daarna ga je aan je doelen werken en daarna kijken we weer hoe je ervoor staat. We bespreken jouw doelen elk half jaar, voor zo lang als we je behandelen en/of begeleiden.
 

Hoe eindigt mijn zorgpad?

Als jij je doelen hebt gehaald, stoppen we met onze behandeling en/of begeleiding. Dit gebeurt in overleg met jou. Als het nodig is kun je daarna bij ons of een andere organisatie nog (andere) ondersteuning krijgen.

Moet ik ook een eigen bijdrage betalen?
Of je een eigen bijdrage moet betalen is afhankelijk van je leeftijd, ben je jonger dan 18 jaar dan hoef je geen eigen bijdrage te betalen voor de zorg die je ontvangt van Ambiq. Ben je ouder dan 18 jaar dan betaal je wel een eigen bijdrage. De hoogte van de bijdrage is afhankelijk van meerdere factoren zoals je inkomen, huishouden etc. Meer informatie? Klik hier.


ga naar vragen over: klachtenbeleid | privacybeleid | meldcode 
terug naar vragen aan Ambiq