De dag van Sacha als pedagogisch medewerker bij de Zeer Intensieve Behandelgroep (ZIB)

Sacha werkt al 3,5 jaar als pedagogisch medewerker bij Ambiq. Ze werkt op een Zeer Intensieve Behandelgroep (ZIB). Vandaag vertelt Sacha over haar werk als pedagogisch medewerker op de ZIB bij Ambiq:
De doelgroep van de ZIB kan een lastige doelgroep zijn. Geen dag is hetzelfde en het kan alle kanten opgaan. Er zijn een aantal dingen die vast staan op een dag. Dat is het opstaan en ontbijten, de lunch, de overdracht en het avondeten. De doelgroep van de ZIB is jongeren tot 18 jaar. De jongeren verblijven in principe 24/7 bij ons. Soms gaan ze in het weekend naar hun ouders toe. De behandeling die we bieden op de ZIB bestaat voornamelijk uit: observatie, veiligheid, stabilisatie en therapeutische onderdelen (cognitieve gedragstherapie, traumatherapie, sport- en speltherapie etc.). Het doel is dat de jongere weer doorstroomt naar een vervolgplek, waarbij we samen met de jongere en zijn/haar ouders kijken naar een passende plek. Het liefst thuis natuurlijk, maar het kan ook een trainingscentrum zijn of een langdurig wonen groep. Op de ZIB zijn veiligheid, stabiliteit, behandeling én gezelligheid de uitgangspunten.

07:00: Tijd om op te staan. De jongeren worden allemaal geleidelijk aan wakker. Sommigen moeten we vijf keer roepen voordat ze hun bed uitrollen (het blijven pubers natuurlijk), anderen beginnen vol energie aan hun dag. Terwijl de jongeren douchen en zich verder klaarmaken voor de dag, loop ik naar beneden om het ontbijt alvast klaar te maken.
08:00: De meeste jongeren hebben ’s ochtends les. Door corona zijn veel lessen het afgelopen jaar thuis gevolgd. De jongeren zitten op hun eigen plekje onderwijs te volgen. Sommige jongeren kunnen nog wel naar school en de school waarmee we samen werken zit naast ons terrein. De jongeren gaan hier zelfstandig naar toe.
09:00: Wanneer de jongeren les hebben, hebben wij een rustige dag tijd om bijvoorbeeld mail te beantwoorden, verslagen te schrijven en overleg te hebben met collega’s. Maar mijn grootste taak is om te zorgen dat de jongeren zich goed voelen en veel activiteiten op een dag zijn dan ook niet te plannen. Dit houdt ook het helpen bij kleine dingen in, bijvoorbeeld wanneer ze ruzie hebben met iemand, wanneer ze sociale media niet snappen, etc. Vandaag heb ik even tijd om een verslag te schrijven en mails te beantwoorden.
10:00: Ik heb even tijd om een kop koffie te drinken met mijn collega.
10:30: Na de koffie heb ik een overleg met mijn clustermanager. Hierin bespreken we hoe het gaat met de jongeren op de groep en bespreken we de agenda voor de volgende teamvergadering.
12:00: De meeste jongeren hebben tot 12:00 uur les. Samen met een aantal jongeren van wie de lessen zijn afgelopen, maak ik de lunch klaar.
12:30: Tijd om te lunchen! Dit doen we vaak met iedereen die thuis is. Vandaag eten we wat lekkers: tosti’s. Ook tijdens de lunch houd ik weer in de gaten of iedereen goed eet. Vandaag geniet iedereen volop van de tosti’s en hangt er een ontspannen sfeer.
13:00: Sommige jongeren hebben ook ’s middags nog les. Zij gaan terug naar school of naar hun kamer voor een online les. Anderen zijn ’s middags vrij. Samen ruimen we de tafel af. Daarna doen sommigen wat voor zichzelf, terwijl anderen juist behoefte hebben aan contact en samen iets willen ondernemen. Ik maak een korte wandeling met een aantal jongeren.
13:30: Inmiddels ben ik weer terug van de wandeling. Een jongere heeft huiswerk van school, maar ze komt er niet helemaal uit. Ik help haar daarom waar ik kan. Ik merk aan haar dat ze het fijn vindt dat ze hulp krijgt wanneer ze het nodig heeft. Uiteindelijk begrijpt ze de leerstof zelf en kan ze zelf haar huiswerk afmaken. Ondertussen hoor ik de collega’s van de late dienst binnenkomen.
14:30: We hebben een uur de tijd voor de overdracht naar de collega’s die de late dienst hebben. We bespreken hoe de dag tot nu toe is gegaan en waar er op gelet moet worden. Voor de jongeren is dit uur een individueel moment, waarbij zij bijvoorbeeld iets voor zichzelf doen of een afspraak hebben buiten de groep.
15:30: Ik heb een PB-moment (persoonlijke begeleiding) gepland. Dit houdt in dat ik praat met een jongere over hoe het met hem gaat en waar hij hulp bij nodig heeft. Soms is het nodig om dit tijdens een andere activiteit te doen, bijvoorbeeld tijdens een wandeling of tijdens het gamen. Voor sommige jongeren geeft dit een fijner gevoel, dan aan een tafel in een kamer zitten. Door het gesprek nonchalant aan te gaan, komt er vaak meer uit een jongere. Vandaag maken we een ommetje, terwijl we het hebben over zijn persoonlijke voortgang. Die 10.000 stappen haal ik wel vandaag.
16:00: Onze belangrijkste taak is het bieden van veiligheid, stabiliteit en gezelligheid aan de jongeren. Gezelligheid is vaak gemakkelijk te bieden in een huis vol met jongeren, bijvoorbeeld door het ondernemen van een activiteit. Vandaag stelde een jongere voor te gaan basketballen. Samen met een paar anderen spelen we buiten een wedstrijdje.
17:00: Inmiddels is het alweer bijna tijd voor het eten. Ik ga samen met een aantal jongeren koken. We willen zoveel mogelijk normale taken meegeven aan de jongeren. Koken is daar één van.
17:30: We gaan gezamenlijk eten. Afhankelijk van het aantal jongeren dat huis is, eten we in één of twee groepen. Dit is vaak een gezellige boel. Van te voren hebben we altijd een menulijst, zodat voor iedereen duidelijk is wat er gegeten wordt. Jongeren kunnen ook zelf ideeën voor het avondeten inbrengen. Vandaag eten we een gerecht dat een jongere heeft bedacht: lasagne.
18:00: Bij eten hoort natuurlijk ook de afwas en het afruimen van de tafel. Ook hierbij helpen de jongeren, iedereen heeft een eigen taak. Dit is misschien minder leuk, maar dat hoort er ook gewoon bij.
18:30: Iedereen doet zijn eigen ding. Sommigen gaan samen sporten, anderen gaan gamen.
19:00: Ook ’s avonds is er ruimte voor individuele aandacht. Soms gaan we een rondje wandelen als het lekker weer is en een jongere behoefte heeft aan een gesprek. Verder doen we vaak ook iets leuks zoals een spelletje spelen, een film kijken of gesprekken met de jongere.
19:30: Zo nu en dan kan het ook heel onrustig zijn op de groep en ontstaan er akkefietjes. Dan is het nodig dat wij wat strenger optreden. Wij zijn er dan voor om de jongeren weer kalm te krijgen en zorgen er dan voor dat iedereen z’n eigen ding weer gaat doen.
21:00: De jongeren gaan naar hun kamer. Sommigen gaan lekker op tijd slapen, anderen doen nog wat voor zichzelf en gaan wat later slapen.
22:00: Degene die slaapdienst heeft blijft ’s avonds en ’s nachts in huis. Mocht er wat zijn, dan kunnen de jongeren bij hem of haar terecht.