behandelproces

Enkele veelgestelde vragen over onze behandeling en begeleiding. Ambiq geeft antwoord.



Wie kan een cliënt bij ons aanmelden?
Een professional in de zorg (zoals een huisarts of wijkcoach) kan een cliënt bij ons aanmelden

Wat is de intake?
Na de aanmelding nemen wij zo snel mogelijk contact op. Dan plannen we een gesprek bij jullie thuis. Dat  is de intake. We horen vaak dat hulp vragen moeilijk is. Wij willen het zo gemakkelijk mogelijk maken:
  • We staan snel klaar. Dezelfde dag nog, als het nodig is
  • Geen vraag is gek
  • We kijken samen hoe wij het beste kunnen helpen
Wat bespreken we bij de intake?
Wij bespreken waarmee wij kunnen helpen. De intake geeft antwoord op veel vragen. Gaat het om één persoon of om het hele gezin? Welke problemen zijn er? Welke behandeling en/of begeleiding kunnen we bieden? Hoe lang gaan wij helpen? Bij ons bepaalt de cliënt welke hulp wij geven. Het is ons doel dat mensen zo snel mogelijk weer zelf verder kunnen.  

Krijg ik direct hulp van jullie?
Ja, als er plek is. Soms is er een wachtlijst. Dan helpen we alvast met tips en advies, totdat de hulpverlening begint. Kijk voor de wachtlijsten hier.

Wat is een zorgpad?
Een zorgpad bestaat uit de hulpverlening die we bieden. Soms is dat alleen begeleiding of één behandelvorm of een combinatie. Met een zorgpad kun je jouw doelen halen. Tijdens de behandeling en/of begeleiding bespreken we regelmatig hoe het gaat. Zo kunnen we het zorgpad aanpassen.

Wat is ambulante hulpverlening?
Ambulant betekent dat wij naar de cliënt toe gaan om te helpen. Dat is meestal thuis, maar kan ook op school zijn. We maken van tevoren afspraken over wanneer en hoe vaak de hulpverlener komt.

Wat is een behandelgroep?
Dat is een plek om te wonen, als dat thuis (tijdelijk) niet kan. Vaak is dit een ‘pauze’ voor een gezin. Tijd om rustig op adem te komen. Elke groep bestaat uit kinderen of jongeren van ongeveer dezelfde leeftijd. We bepalen samen hoe lang een kind of jongere op de groep blijft. Hij of zij kan hier ook aan behandeldoelen werken. Daarnaast gaat het gewone leven door, met school of een dagbesteding.

Wat is het behandelplan?
In het behandelplan staat precies wat we met elkaar hebben afgesproken. Welke behandeling/begeleiding we geven, hoe lang, wat je doelen zijn en welke je al gehaald hebt. Dit hele behandelplan staat in Jouw Omgeving. Dat is een app. Je kan inloggen op jouw persoonlijke Jouw Omgeving. Om aan doelen te werken of een verslag van een hulpverlener te lezen of te chatten. 

Hoe lang helpen jullie?
Onze ondersteuning is meestal tijdelijk. We zijn er, totdat mensen weer zelf verder kunnen. We beginnen met een observatieperiode om je te leren kennen en te kijken welke hulp we het beste kunnen bieden. We schrijven ook jouw doelen op. Een doel is wat iemand met de hulpverlening wil bereiken.

Daarna gaan jij en de hulpverlener(s) aan de doelen werken. Na zes maanden kijken we hoe het gaat. Is er al een doel gehaald? Moeten we de hulpverlening aanpassen? Dat doen we om de zes maanden, zo lang als de hulpverlening duurt. Op deze manier bieden we de behandeling/begeleiding die het beste bij jou past.

Wanneer stopt jullie ondersteuning?
Onze ondersteuning stopt als jouw doelen zijn gehaald. Daar werken we samen naartoe. Een behandeling/begeleiding stopt dus nooit onverwachts. Als het nodig is kunnen we ook daarná nog helpen. Bijvoorbeeld met een doorverwijzing naar een andere organisatie.

Moet ik ook een eigen bijdrage betalen?
Alleen volwassenen betalen een eigen bijdrage. Dus mensen van 18 jaar of ouder. Hoe hoog de eigen bijdrage is, verschilt per persoon. Dat hangt af van het inkomen. Klik hier voor meer informatie.

  • Een test om agressie van jongeren beter te begrijpen

  • Winnaar Ambiq Innovatieprijs 2019 bekend

  • Ambiq lid van Technologie & Zorg Academie