Swipe
Werken bij Ambiq - Klachtenfunctionaris Francis

Ik vind het fijn om wat voor een ander te betekenen

Na het behalen van haar diploma Z-verpleegkundige doet Francis eerst ervaring op bij de Twentse Zorgcentra. Vervolgens heeft ze haar diploma's in SPH en MWD behaald. In 1999 komt ze op de Eik (één van de voorgangers van Ambiq) terecht en is ze dit jaar al 25 jaar bij ons in dienst!

Je eigen koers bepalen

Francis: “In 1999 begon ik mijn loopbaan als groepsleider op de Eik, nu bekend als pedagogisch medewerker. Binnen Ambiq heb ik de loop der jaren diverse functies bekleed, waaronder ABC-trainer en ambulant hulpverlener in de spoedhulp. Tegenwoordig ben ik klachtenfunctionaris en ben ik betrokken bij diverse andere taken, zoals het ondersteunen van de cliëntenraad en de ervaringsdeskundige. Je hebt heel veel mogelijkheden tot groeien binnen Ambiq, daar ben ik echt een schoolvoorbeeld van. Dat maakt het ook zo leuk om hier te werken. Je bent heel vrij en hebt de mogelijkheid om je eigen koers bepalen.”

Ik heb het gevoel dat we het samen doen

“Als klachtenfunctionaris behandel ik klachten van cliënten en ouders, waarbij communicatie en verwachtingsmanagement vaak de kern zijn. Mijn rol is om onafhankelijk te bemiddelen en ervoor te zorgen dat zowel degene met de klacht, als de organisatie tevreden zijn. Het is een hele solistische functie, maar ik heb wel het gevoel dat we het samen doen. Het voordeel van deze functie is dat ik mijn eigen agenda kan bepalen en daar ben ik heel blij mee. Door al mijn werkzaamheden kan ik wat betekenen voor een ander.”

Breed op de hoogte van wat er speelt

Francis: “Naast mijn functie als klachtenfunctionaris bied ik ook ondersteuning aan de cliëntenraad. De cliëntenraad speelt een cruciale rol in het bewerkstelligen van medezeggenschap en zorgt ervoor dat de stem van de bewoners gehoord wordt. Dat onze cliënten tevreden zijn is natuurlijk het allerbelangrijkst. En hoe mooi is het dat een ervaringsdeskundige betrokken kan zijn bij de behandeling en woongenot van de cliënt? Dit maakt dat ik heel bewust ben van veranderingen binnen de organisatie en breed op de hoogte ben van wat er speelt.”

Ideeën zijn hier welkom

Francis: “Als medewerker heb ik ervaren dat ideeën welkom zijn en kunnen leiden tot concrete plannen. Er is daardoor zoveel ontstaan binnen Ambiq. Een mooi voorbeeld vind ik nog altijd de Vaderfactor. Dus naar mijn inzien wordt er zeker door de organisatie geluisterd naar ideeën.

Het gevoel van thuiskomen

"Het gevoel van thuiskomen was voor mij de drijvende kracht om als groepsleider bij de Eik te gaan werken. Mijn doel was om een omgeving te creëren waar bewoners zich niet alleen thuis voelden, maar ook de mogelijkheid hadden om verder te gaan met hun leven. Deze toewijding aan het welzijn van onze cliënten heeft mij al 25 jaar lang bij Ambiq gehouden. Ondanks de groei van de organisatie behoudt Ambiq het karakter van een fijne, toegankelijke plek waar zowel cliënten als medewerkers zichzelf kunnen zijn en de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen en te ontplooien.

Er is altijd hoop

“Ik ben mij zeer bewust van het feit dat mijn aanwezigheid maar tijdelijk is en dat cliënten uiteindelijk hun eigen pad moeten bewandelen. Dit is een kenmerkend aspect van het werken in de zorg. Ik kan ze wel ondersteuning en begeleiding bieden, maar mijn doel is dat ze hun eigen weg weten te vinden. Wat ik cliënten altijd probeer mee te geven, is dat er altijd hoop is, hoe vervelend de situatie ook is."

Wij maken gebruik van cookies

Cookies helpen ons begrijpen hoe je de website gebruikt.
Zo kunnen we steeds verbeteren. Wil je meer weten? Lees meer