Mediajungle, Jouw Omgeving en Ambiq slaan handen ineen!
Binnen onze organisatie zijn wij altijd in ontwikkeling. Zo ook op het digitale vlak. Nu alles zich grotendeels online afspeelt, er veel nieuwe online middelen in opmars zijn en je door het bomen soms het bos niet meer ziet wat écht goed werkt, hebben Angeline Zwiers (mediacoach Ambiq), Niels Bloembergen (oprichter Mediajungle) en Robbert Slotman (Medeoprichter en Product Manager Jouw Omgeving) hun handen ineengeslagen. Hun doel? Hét middel ontwikkelen wat preventief en efficiënt werkt bij mensen met een beperking op het gebied van mediawijsheid.
Eerste generatie media opvoeders
''Als je kijkt naar de rode draad zie je vaak dat er al wat gebeurd is: er zijn al problemen ontstaan”, aldus mediacoach Angeline. Angeline streeft ernaar om preventief mediawijsheid in te zetten. ''We zouden het graag voor willen zijn, in plaats van achter de feiten aan te lopen.'' Wat Angeline voornamelijk in haar casussen tegenkomt, zijn opvoeders die handelingsverlegen zijn op het gebied van mediawijsheid. ''Zo is er een groep ontstaan waarin kinderen is geleerd dat hun mobiel privé is, terwijl ze het juist nodig zijn, hoe ze met ermee om kunnen gaan. Dat wat op hun mobiel afspeelt, ze met hun ouders mogen delen.'' Oprichter van Mediajungle, Niels Bloembergen, is het daarmee eens. ''We moeten veel meer begeleiding bieden in het preventieve gedeelte. Zo is de smartphone pas actief van het jaar 2005 en zijn wij de eerste generatie ‘media opvoeders’. Dit, zonder zelf een voorbeeld te hebben gehad. We moeten deze generatie handvatten geven hoe ze media opvoeders kunnen zijn.''
Kijken naar de positieve kanten van mediagebruik
Robbert, Niels en Angeline zijn het met elkaar eens dat je ook het besef aan de opvoeders moet meegeven dat, naast de negatieve kanten van mediagebruik, er ook veel positieve kanten aan zitten. ''Zo geeft het onder andere plezier en ontspanning. Maar wat ik tijdens de trainingen over mediawijsheid fijn vind, is dat je een middel hebt om een gesprek in te gaan.'' Mensen met een beperking hebben over het algemeen een middel nodig om te visualiseren, maar ook voor motivatie en activatie. Wat het doel van de module is? Dat kinderen en jongeren gaan praten over wat ze online doen, meemaken en weten dat ze bij de opvoeder kunnen komen als ze vragen of hulp nodig hebben. ''Dat is eigenlijk wel wat je wilt. Als er problemen zijn, kom dan bij mij want dat kán. Je wilt dat het een gespreksonderwerp wordt, net zoals seksualiteit en middelengebruik. Dat het ‘gewoon’ besproken mag worden,'' aldus Niels.
Het systeem erbij betrekken
De opvoeders worden in deze nieuwe module meegenomen. Dat zij door deze module handvatten krijgen, hoe zij op het kind of de jongere kunnen reageren. Tegenwoordig is er zoveel en worden er meerdere materialen aangeboden op gebied van mediawijsheid. Niels: ''Helaas sluit een groot deel niet aan op de belevingswereld van mensen met een beperking. Daar haken wij op in, door een module te ontwikkelen wat wél aansluit en wat niet kinderachtig mag zijn. Anders slaat de module ook niet aan.'' Ook hoef je volgens Niels geen expert te zijn om deze module te gaan gebruiken. ''Wees nieuwsgierig in plaats van te zeggen: ‘Ik snap het niet’, vraag! Vraag naar hoe het werkt en laat je meenemen door het kind of de jongere. Het belangrijkste is dat je het gesprek aangaat. Het moet geen excuus zijn om het thema niet bespreekbaar te maken, omdat je er zelf niet wat van begrijpt.'' Volgens Robbert past deze module ook helemaal in het nieuwe integraal zorgakkoord wat gericht is op preventie en het betrekken van de omgeving. ''Een kind is namelijk nooit alleen in behandeling, maar het hele systeem. Hoe kunnen wij het middel zo ontwerpen, dat we opvoeders kunnen ondersteunen?'' Daar is volgens Robbert goede inhoud vanuit de praktijk voor nodig. ''Door ervaringen uit de praktijk en de missie van Mediajungle zorgen we voor een mooie basis van de module. Op deze manier van samenwerken zetten we mooie ontwikkelingen en stappen, om wat te kunnen betekenen voor deze doelgroep op het gebied van mediawijsheid.''
De module
De doelgroep voor de module zijn de bovenste groepen van het basisonderwijs en de eerste groepen van het middelbaar onderwijs. Echt een leeftijd eraan koppelen vinden ze lastig, omdat je natuurlijk een kalenderleeftijd hebt maar ook een sociaal-emotionele leeftijd. Het streven is om de module aan het eind van het jaar op de markt te krijgen. Angeline: '’We willen eerst uittesten op de werkvloer of de module fijn is in omgang en ook aanslaat bij de doelgroep. Het moet vooral plezier geven, zodat ze al spelend leren.'' Zoals ze alle drie al aangaven: er zitten ook veel positieve kanten aan, aan het mediagebruik van kinderen en jongeren. ''Belangrijk is dat de module plezier geeft, en dat het niet zo gericht is op het beheersen van de mediawijsheid. Het gesprek met elkaar aangaan, de relatie onderling, dát is wat voorop staat!''