Blended care: nu doorpakken!



Prof. dr. Somaya Ben Allouch deed onderzoek naar inpasbaarheid van blended hulpverlening bij Ambiq. Welke tips heeft ze?
“Behandelaars, begeleiders, beleidsmakers… nú is het moment. Bouw nú momenten van reflectie in. Met cliënten, met ouders, met iedereen die betrokken was en is. Wat ging goed in tijden dat we door corona waren aangewezen op communiceren op afstand, en wat kan beter. Wat willen we behouden en verder ontwikkelen, en wat willen we straks, als het kan, weer loslaten. Voor welke doelgroep of individu werkt het prima? In welke fase van de behandeling werkt het goed? Nu is onze opgedane kennis en ervaring nog ‘warm’. Heb het er over als ervaringsdeskundigen en trek samen je conclusies. Ja… corona heeft veel narigheid meegebracht, maar het heeft ons ook in versnelling gezet. Mensen zijn creatieve overlevers, die heel snel kunnen schakelen als het moet. Kijkend naar blended hulpverlenen, waarbij het gaat om de inzet van een optimaal mix van fysieke en digitale hulverlening, is dit hét moment om te groeien van een halve,… naar een échte blend.”

Zoeken naar de beste mix
Op 1 januari werd Somaya Ben Allouch (1979) benoemd tot bijzonder hoogleraar Human-System Interaction for Health en Wellbeing aan de Universiteit van Amsterdam en Lector Digital Life aan de Hogeschool van Amsterdam. Daarvoor leidde de geboren en getogen Enschedese, de onderzoeksgroep Technology, Health & Care aan Hogeschool Saxion en was ze universitair docent bij het departement Media, Communicatie en Organisatie aan de Universiteit Twente. In die tijd deed ze ook onderzoek bij Ambiq. “Maar nu zit ik, als zovelen, thuis voor het scherm met spelende kinderen om me heen en doe ik m’n best om tot interactie te komen met 200 studenten die normaal gesproken in een collegezaal voor me zouden zitten. Een flinke uitdaging, waarbij ook ik zoekende ben naar de juiste blend. Ofwel; inzet van het best werkende mengsel van digitale hulpmiddelen en fysieke mogelijkheden.”   
  
De beste blend leidt tot succes voor iedereen
Tijdens het onderzoek (2017-2018) bij Ambiq keek Somaya met collega’s vooral naar het hóe ervoor te zorgen dat de professional op afstand, kwalitatief goede gesprekken konden voeren. “Gesprekken via het beeldscherm of via een app die de behandeling van cliënten ten goede komen. En in de lopende lijn; hoe zorgen we dat blended care recht doet aan zowel de professional als de cliënt. Zeer positief vond ik in die tijd al bij Ambiq dat écht goed gekeken werd naar het héle proces. Dus niet zomaar een innovatie doorvoeren, maar rekening houden met de medewerkers én cliënten. Inmiddels zijn we een paar jaar verder, en nee,… ook wetenschappelijk gezien zijn we er nog niet uit. Was het maar zo simpel als geel mengen met blauw zodat groen ontstaat! Er zijn zoveel mogelijkheden als het gaat om effectieve blended care. Het is constant aftasten, zoeken en nadenken over de beste blend. Doe je dit op een goede manier, afgestemd op wat het best past bij de cliënt, dan leidt dit in veel gevallen, sneller en beter tot het gewenste resultaat. ”

‘Met mij gaat het goed hoor…’
Somaya denkt aan een voorbeeld in een andere setting waarbij een hulpverlener één van zijn jongens (een cliënt) rondjes zag fietsen. Op de vraag hoe het met hem ging zei hij; ‘goed hoor’. Toen de hulpverlener even later via Whatsapp vroeg om feedback, kreeg hij een stortvloed aan berichten binnen, waaruit bleek dat het helemaal niet zo goed ging. “En zo is het steeds zoeken naar het juiste communicatiemiddel, passend bij de persoon en de fase van de behandeling, om toegang te krijgen tot wat er écht speelt en om vervolgens te kunnen kiezen voor de juiste interventie.”

Niet even erbij
Somaya realiseert zich dat integratie van blended hulpverlening in alle processen, veel vraagt van professionals en van de organisatie als geheel. “Het is onrealistisch om te denken dat je dit er maar even bij kunt doen. Maak het onderdeel van je dag. Ga samen ontdekken wat het best werkt. En ja, dat betekent ook wat voor bestaande infrastructuren. Denk samen na over aanpassing van bestaande werkschema’s. Om te voorkomen bijvoorbeeld dat je als hulpverlener 24/7 aanstaat. Maar”, glimlacht Somaya: “we starten niet vanaf nul! Emergency heeft gemaakt dat we heel snel leerden in coronatijd. Die noodzaak en snelheid, hebben ervoor gezorgd dat, ook mensen met nog een beetje ‘koudwatervrees’, over stag moesten. Iedereen moest de drempel over, zowel hulpverlener als cliënt als ouder.

Combi off- en online
“Blended hulpverlening heeft de toekomst, dat weten we al heel lang.” Somaya vindt dit magazine een mooi voorbeeld daarvan. Hiermee houd je rekening met voorkeuren van mensen. De één neemt informatie graag tot zich vanaf scherm, de ander vanaf papier. En nee, dat is niet persé een ‘generatieding’. Papier is minder vluchtig en letterlijk ‘tastbaar’. Ook mooi vind ik dat jullie in dit ‘offline’ magazine heel duidelijk de link maken met online. Je daagt de lezer uit om in beweging te komen, om door te gaan met zoeken, om meer informatie te verzamelen en dit te vertalen naar de eigen situatie…een zoektocht naar de juiste ‘dosering’. Juist dán is de kans groot dat een échte, volle blend ontstaat. Ik wens Ambiq toe dat ze de komende tijd manieren weet te vinden voor reflectie en herinrichting van werk- en behandelschema’s waar nodig. Zowel ten gunste van cliënten en hun omgeving, als van de professionals en de organisatie.”