"Een mooie blended vorm vinden na Corona"



Gezinshulpverlener Margriet en ambulant hulpverlener Remco hebben in Coronatijd bij Ambiq veel gebruik gemaakt van (beeld)bellen. Zo bleven ze in contact met hun cliënten en collega's. Een terugblik op deze roerige tijd.
 
Hoe startte de coronatijd voor jullie?
Remco: "In coronatijd wil en moet je in contact blijven met je cliënten en collega's. Je moet enorm schakelen. Het hele land staat op z'n kop en je mag niet meer op huisbezoek. In eerste instantie ga je dan bellen en inventariseren wat cliënten willen. In mijn geval is dat op enkele overleggen met ouders en netwerk na eigenlijk aldoor bellen gebleven. Ouders hebben net als hulpverlening een bepaalde schroom voor het in beeld iets doen. Alleen al jezelf terug zien op beeld, maar ook beter op moeten letten wat er non-verbaal moet gebeuren, is een ding."

Margriet: "Ik heb de eerste twee weken als heel hectisch ervaren. Alles was anders. In eerste instantie heb ik gebeld met de cliënten om te inventariseren wat zij wilden, hoe vaak contact ze wilden en nodig was en hier zo af en toe ook sturend in geweest. Op een gegeven moment heb ik mijn draai hierin gevonden. Toen werd mijn agenda weer gestructureerder. Ik heb samen met de cliënten uitgezocht welk beeldbelinstrument we zouden gebruiken. Bij de één paste Skype, bij de ander Microsoft Teams en weer anderen Jouw Omgeving. Met mijn collega’s hadden we iedere week een Teams-vergadering om toch in contact te blijven met elkaar."

Hoe vond je dat (beeld)bellen ging? Wat miste je en wat waren de voordelen?
Remco: "Wij kregen voor onze overlegvormen met collega's en contacten met cliënten het beeldbellen via Jouw Omgeving tot onze beschikking naast een nieuwe versie van Microsoft Teams. Hier was het voor mij (en anderen) wennen. Het is meer rekening houden met elkaar wanneer je in contact bent. Om elkaar te kunnen volgen zitten er elke keer stops tussen wat de één zegt en wat de ander daarop reageert. Door te beeldbellen had je geen reistijd en waren meer cliëntgesprekken mogelijk. Maar daardoor moest je ook goed op jezelf letten. Een pauze nemen wordt nog belangrijker."

Margriet: "Daar ben ik het mee eens. Sommige gesprekken heb ik verplaatst naar de avond, als de kinderen al in bed lagen. Zo kon ik betere gesprekken voeren. Voor mijzelf was dat een behoorlijke belasting, omdat je dan langer 'aan' staat. Daardoor heb ik veel meer gewerkt. En natuurlijk miste ik het directe contact met mijn cliënten. Je hoort en ziet dan meer dan via beeld. Ook kan ik me vinden in wat Remco zegt over meer gesprekken voeren. Het is gewoon even wennen." 

Heb je teruggehoord hoe cliënten over digitale afspraken denken? Zo ja, wat precies?
Margriet: "Wat het merendeel van mijn cliënten aangeeft, is dat ze toch liever hebben dat ik bij hen kom in plaats van via de telefoon. We hebben ons over het algemeen echter prima gered. Het is dan wel handig dat je bekend bent met de meeste gezinnen. Ik teken veel tijdens de bezoeken en dan kon ik ze wel verwijzen naar een tekening die ergens in hun mapje moest zitten."

Remco: "Wat ik van cliënten hoor is dat ze veelal willen bellen en niet beeldbellen. Verder lijkt het contact voor mij goed te blijven. Toch vind ik het een meerwaarde dat huisbezoeken blijven bestaan. Zeker om het mandaat te verkrijgen om in de consulterende relatie terecht te komen is dat een meerwaarde." 

Hoe zie jij  de 'nieuwe werkelijkheid' met digitale afspraken? En hoe geef je dat vorm?
Remco: "Ik ga na Coronatijd dit blijven doen. Ik ga een mooie blended vorm vinden van digitaal en live contact. Ik denk en verwacht dat het blended hulpverlenen een mooie vorm van contact kan zijn in de toekomst. Ik zou het te kort door de bocht vinden als we alleen nog maar digitaal contact gaan hebben."

Margriet: "Daar sluit ik me bij aan. Ik wil de afwisseling zeker behouden van telefonisch en face-to-facecontact. Echt blended dus. De truc is de juiste mix aan ingrediënten te vinden voor de cliënten zodat je ze zo optimaal mogelijk kan behandelen. Ik vind het geweldig dat zoveel collega's nu de weg hebben gevonden naar digitaal werken en dat we daardoor nu opeens (door Corona) veel verder zijn met beeldbellen dan gedacht. Iedereen heeft het nu ervaren. Het is belangrijk dat we het in ieder geval deels vasthouden."