Onderzoek

Ambiq werkt vanuit de hulpvraag van het kind en zijn of haar ouders. Zij geven aan welke ondersteuning nodig is en daar zoeken we de beste behandelvormen bij. Als bij de intake blijkt dat de hulpvraag nog niet (helemaal) duidelijk is, beginnen we met observatie en diagnostiek om vast te stellen bij welke behandelvorm(en) het kind het meest gebaat is.
 
Deze vormen van behandeling of begeleiding vallen onder het hoofdthema Onderzoek:
 

Observatie en diagnostiek

Als een kind is aangemeld voor de observatiegroep voeren we een intakegesprek met hem of haar, de ouders en ons observatieteam. Ook de verwijzer is hierbij aanwezig. We bepalen samen of observatie de beste aanpak is, door te kijken of de volgende omschrijving van toepassing is:

Het kind is tussen de 4 en 18 jaar en heeft een IQ tussen de 50 en 85. Bij het vermoeden van ASS problematiek (een stoornis uit het autistische spectrum) mag het IQ ook hoger zijn. Er is sprake van een psychiatrische stoornis, of het serieuze vermoeden daarvan. Het kind heeft behoefte aan psychiatrische en orthopedagogische hulp en heeft een verwijzing.

De observatie kan zowel ambulant als intramuraal gebeuren. De intramurale observatie heeft een duur van 16-18 weken. We observeren het gedrag en de persoonlijkheid; op welke manier wijkt het gedrag af, waar komt dat vandaan en hoe gaat hij of zij daarmee om? De observatiegroep bestaat uit maximaal zeven personen en aan het einde van de 16-18 weken schrijven we een verslag. Op basis daarvan brengt een van onze gedragswetenschappers een advies uit voor de behandeling en/of begeleiding. 

Onderzoek bij de poli

Onze poli is er voor het behandelen van kinderen die iets naars hebben meegemaakt. Bijvoorbeeld een auto-ongeluk, het overlijden van iemand die dichtbij hen stond, veel ruzie thuis, gepest zijn of aangeraakt zijn tegen hun zin. De poli is er ook voor kinderen die anderen ongewenst aanraken.


Wat gebeurt er voor het onderzoek?
Zowel ouders als een begeleider of (gezins)voogd kunnen een kind aanmelden bij de poli. De intake vindt plaats zodra er een plaatsingsmogelijkheid is, waarbij onze vaktherapeut met het kind en zijn of haar ouders bespreekt wat de reden is voor de aanmelding.
 
Hoe ziet het onderzoek eruit?
Het onderzoek gebeurt door een psycholoog en de exacte invulling verschilt per kind. Er is geen standaard duur van het gesprek en het kan zijn dat we meerdere sessies houden. De psycholoog gaat ook met de ouders in gesprek en met andere mensen die dichtbij het gezin staan, zoals een leerkracht of trainer van de sportclub. Op basis hiervan kan onze psycholoog eventueel collega’s inschakelen, zoals een onderzoeker of therapeut.
 
Wat gebeurt er na het onderzoek?
Na het onderzoek bespreekt onze psycholoog de uitkomsten met de ouders. Kinderen van twaalf jaar of ouder mogen hierbij aanwezig zijn. Kinderen van zestien jaar of ouder bepalen zelf wie er bij het gesprek aanwezig is. De psycholoog deelt de resultaten van het onderzoek, vergezeld van een advies voor bepaalde therapie, behandeling of begeleiding. Dit kan alleen op het kind betrekking hebben of op het hele gezin.


    

Psychodiagnostisch onderzoek

Psychodiagnostisch onderzoek kan antwoord geven op vragen over het cognitieve en neuropsychologische functioneren van een cliënt, en van zijn of haar persoonlijkheidsontwikkeling. Ook kan er onderzocht worden of er sprake is van een ontwikkelingsstoornis, zoals ADHD.

Hoe verlopen de aanvraag en het onderzoek?
Soms is er niet direct ruimte om te starten met psychodiagnostisch onderzoek. Zodra er plek is, wordt er eerst een intakegesprek ingepland, in overleg met het kind en zijn of haar ouders/verzorgers. Tijdens dit intakegesprek worden de onderzoeksvragen besproken. Soms is er geen intakegesprek nodig, bijvoorbeeld wanneer er alleen een IQ-onderzoek wordt gedaan.

Na het intakegesprek worden er onderzoeken ingepland, deze onderzoeken sluiten aan bij de onderzoeksvragen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een IQ-onderzoek, een onderzoek naar het emotioneel functioneren en/of verschillende observaties (in de klas of ergens anders). Vaak wordt er ook gevraagd aan ouders/verzorgers en leerkrachten/begeleiders om een aantal vragenlijsten in te vullen. Ook kunnen er gesprekken plaatsvinden met de betrokkenen.

Na afronding maakt het behandelteam (psychodiagnostisch medewerker, gedragswetenschapper en eventueel therapeuten) een verslag met daarin: de onderzoeksvragen, de beantwoording van die onderzoeksvragen, de conclusie(s) en ons advies voor de behandeling en/of begeleiding. Dit wordt ook besproken in een adviesgesprek.
  • Ambiq, specialist licht verstandelijke beperking

    Behandeling en begeleiding van kinderen en (jong)volwassenen met een licht verstandelijke beperking (LVB) en bijkomende problematiek. Voor een zo zelfstandig mogelijk leven.


    Lees meer

  • blank

    Locaties

    Klik hier voor onze locaties.


    Lees meer

  • blank

    Werkend leren bij Goede Smaaq

    Met het zweet op het voorhoofd loopt het personeel rond. Het is een flink hete dag, maar de nieuwe voorraad komt aan en iedereen helpt om de spullen bij de…


    Lees meer